Koncept postavitve muzejske zbirke Hiša solkanskega mizarja.
Solkan, julij 2019
Pri pripravi koncepta muzejske zbirke so sodelovali:
Rok Bavčar, univ. dipl. etn. in kult. antr. – kustos, Eda Belingar, univ. dipl. etn. in prof. soc., Bevc Miroslava, ekonomistka, Miran Brumat, strokovnjak za avdio in video tehniko in multivizijo, Božidar Golob, les. teh., Jožef Markič, univ. dipl. ing. les., Marjan Polanc, univ. dipl. ing. elek., Vinko Torkar, univ. dipl. arh.
Rezbarsko, intarzijsko in restavratorsko društvo Solkan (RIRDS), ki skrbi v pritličnih prostorih na Soški cesti 31 v Solkanu, za muzejsko zbirko Stara solkanska mizarska delavnica, ima namen skupaj z ostalimi strokovnimi sodelavci, prenoviti, nadgraditi in razširiti trenutno muzejsko zbirko v zbirko Hiša solkanskega mizarja – življenje in delo solkanskih mizarjev. Slednja bi vključevala nadgraditev že obstoječe Stare solkanske mizarske delavnice v pritličju ter postavitev nove razstave Izdelki in življenje solkanskih mizarjev, ki se bo nahajala v prvem nadstropju.
Sedaj je v pritličju obiskovalcem na ogled tradicionalna solkanska mizarska delavnica, kjer se lahko seznanijo z različnimi tehnikami, orodji in ostalimi informacijami, ki se tičejo mizarske dediščine. Pomen obstoječe zbirke je predvsem ta, da obiskovalce seznanja s pozabljeno skupno tradicijo mizarstva ter jim nudi, da iz prve roke vidijo in spoznajo obrt.
Iz tega vidika, je zato še toliko bolj nujno, da bi obiskovalci lahko spoznali tudi same izdelke solkanskih mizarjev. Te nameravamo umestiti v prazne prostore v prvem nadstropju na Soški cesti 31. V zgornjem razstavnem prostoru bo na ogled ambientalna postavitev kuhinje in spalnice, kakršne so do sredine 20. stoletja izdelovali solkanski mizarji. Poleg omenjenega, bo ena od sob posvečena v celoti predvajanju dokumentarnega avdio-vizualnega gradiva. V ostalih prostorih se bodo obiskovalci lahko seznanili s posameznimi specifičnimi izdelki solkanskih mizarjev.
Razstava Izdelki in življenje solkanskih mizarjev bo vsebovala veliko interaktivnih vsebin ter bo tako bolj dostopna, predvsem pa zanimiva tudi za mlade generacije. Po drugi strani pa bomo tematiko mizarstva približali obiskovalcem tudi na ta način, da bo zaposlila vse njihove čute, saj kot vemo, si ljudje veliko bolj zapomnimo tisto česar se dotaknemo in povohamo kot tisto, kar zgolj preberemo.
Razstava ne bo pomembna samo za prebivalce Solkana oziroma prebivalce Mestne občine Nova Gorica, ampak bo pomembna za veliko širšo populacijo: od Goriške regije do Furlanije – Julijske krajine, skratka povsod tam, do koder so segala dela solkanskih mizarjev. Razstava bo nagovarjala vse obiskovalce, ki jih kakorkoli zanima kulturna dediščina.
Zato je razstava, ki bo z vpeljevanjem sodobnih načinov predstavljanja kulturne dediščine in vzpostavljanjem novih pristopov do razumevanja specifične obmejne zgodovine ter hkrati s seznanjanjem s širšim teritorijem in njegovo dediščino kot nalašč za Evropsko prestolnico kulture (EPK) 2025.
Namen je okrepiti vrednost snovne in nesnovne kulturne dediščine lokalnih skupnosti (znanja, obrti, običaji itd.) z raziskovanjem in spodbujanjem možnih skupnih točk na področju kulture, da bi povečali njihov gospodarski in turistični potencial. Razstava bo z vpeljevanjem sodobnih načinov predstavljanja kulturne dediščine področja, torej preko interaktivnih in participatornih tehnologij, nagovarjala najširšo javnost, predvsem pa se zdi smiselno osredotočiti na seznanjanje mladih z lokalnim prostorom in njegovo dediščino.
Z vsebinami, ki bodo sledile sodobnim muzejskim trendom, se bo lokalnemu prostoru tako povečala konkurenčnost iz vidika trajnostnega turizma. Po drugi strani, pa se zdi to izredna priložnost za krepitev čezmejne povezave, medgeneracijskega druženja ter kot dodatna vsebina in turistična dejavnost v sklopu turistične ponudbe Mestne občine Nova Gorica.
Idejni koncept postavitve muzejske razstave
Izdelki in življenje solkanskih mizarjev
V nadstropju se razstava predstavi v treh prostorih in stopnišču, kjer se začne pot v sodobno oblikovano in multimedijsko podprto scensko postavitvijo mizarskih eksponatov s prepletanjem poučnih in zgodovinskih vsebin.
Številke in črkovne označbe se nanašajo na skici prostorov.
- Stopnišče
1 – Po stenah stopnišča so fotografije dreves, gozda, spremlja nas šum in zvok ptic in živali.
2 – Debla dreves, ki so vpeta v pod in strop, ročno jih lahko zavrtimo, na eni strani je vidno lubje, na drugi struktura, ki je lahko že obdelana, vidi se del deske, vezi, noge, rezbarije in podobno.
- Prostor ob stopnicah nepravih oblik z okni
3 – Prvi steber je odet v plasti lesnih plošč z vidno strukturo: vezane plošče različnih sestav in debelin, panelne in opažne plošče, iverice, mediapan, novejše kompozitne wps plošče itd.
4 – Drugi steber je oblečen v scenski prikaz lesnih zvez različnih višin in oblik, brezhibno barvno prosojno polakiranih v različnih odtenkih.
5 – Med dvema stoloma ali foteljema je mizica s slušalkama, z gumbi izbiramo zvok orodja in ostalih zvokov povezanih z mizarstvom, od glodanja črvičkov do škripanja vrat, oblanja in hoje po “strušulju” itd.
6 – Ob stenah so postavljene klopi za sedenje ob predstavitvah, predavanjih, za šolarje itd. Po prostoru jih lahko premikamo poljubno ali v geometričnih oblikah. Vsaka sedalna plošča je furnirana iz drugačnega lesa, brezhibno izdelana, za mlajše je ime furnirja skrit pod vsako klopjo.
7 – Stenski video LCD monitor prikazuje zgodovino zadrug in ZMO-ja. Z gumbi lahko izbiramo jezike poslušanja. Na stropu nad vsakim ekranom je poseben ozko usmerjen zvočnik, da zvok ne moti ostalih v prostoru.
8 – Stenski video LCD monitor večjega formata z vsebino o Meblu, fotografije prospektov, tv reklame in podobno. Nad njim poseben zvočnik in ob njem plošča za izbiro jezikov.
9 in 10 – Pokončna video LCD monitorja, ki prikazujeta solkanske mizarje med vojnama in po drugi vojni, ker sta pokončna je bolj zanimiv prikaz pričevalcev, še živečih mizarjev.
11 in 12 – V kotu je zanimiva projekcija na steni katet trikotnika in podu, ki je narejen tako, da se polagoma dviguje proti stenam, v kotu je tako dvignjen za meter ali čez. Na tak način dobimo zelo zanimivo projekcijo, ki pa jo je treba namensko posneti. Z gumbi bi lahko izbirali projekcijo raznih kosov pohištva: stoli, mize, čolni, omare itd, ki bi se vrteli in premikali. Zvočno šumska kompozicija bi dopolnjevala kvazi 3D efekt.
Vmesni prostor K – kuhinja in zadnji prostor S – spalnica se delita na dve nevidni polji, na desni strani je predstavljeno kuhinjsko pohištvo “siromakov”, na levi pa bolj “gosposko”, meščansko.
- Vmesni prostor K
S1 – kuhinjska omara- kredenca, S2 – miza s stoli.
G1 – gosposka ali bolj sodobna kuhinja, G2 – ovalna miza s stoli.
S scensko projekcijo na obeh mizah lahko prikažemo razliko v načinu kulture hranjenja, jedi, pribora, ostankov hrane. Z gumbi lahko izberemo prikaz drugih vsebin: načrtov, časopisov, revij, spričeval itd.
Oznaki S3 in G3 predstavljajo igrače bogatih in revnih, vpletemo lahko nove miselne igre iz lesa, npr. Rubikovo kocko 2×2, labirint, kjer z magnetom poganjamo kovinsko kroglico skozi narisano pohištvo, puzzle itd.
S3 je lahko tudi zibelka na skrinji.
G3 je lahko stajica v kateri so “gosposke” igrače, ob njej konjiček, kolo, avto, motor, letalo, vse iz lesa.
- Zadnji prostor
Tudi zadnji prostor je namišljeno razdeljen na polovico, kjer je prikazana spalnica revnejšega, delavskega sloja in na polovico, kjer je meščansko, vrednejše pohištvo. Za obe strani so bili solkanski mizarji pravi mojstri.
Posebnost postavitve postelje je zaradi večjega scenskega učinka izveden z vertikalno namestitvijo ob steno. Na prvi pogled je čudna, vendar zelo učinkovita projekcija na bele pomečkane rjuhe nam prikaže veliko več, kot da bi bila postelja klasično postavljena v vodoravni legi. Tudi v tem primeru imamo možnost vplesti projekcijo s prikazom načina oblačenja glede na neogrevane prostore, bujenje, pogovor v postelji o problemih v delavnici, med vojno, v socializmu, o razpadu lesarske industrije, nastajanja Mebla, reklam, fotografij, pričevanj itd. Tudi v tem prostoru z gumbi lahko izbiramo projicirane vsebine.
SS1 in GS1 sta vertikalno postavljeni postelji.
SS2 in GS2 omari, zraven spadata nočni omarici.
SS3 je nizka omara z ogledalom.
V kotu je še OSM, otroška spalnica Meblo, sicer brez postelje, ampak s “sekreterom” in dvema jurčkoma pred njim, na stropu visi Meblova luč.